Wokół wschodniej części Pasma Klonowskiego

Trasa Wokół wschodniej części Pasma Masłowskiego i propozycja dla tych, którzy lubią widoki. Cała trasa prowadzi odsłoniętym terenem, więc widoki zapewnione na każdym kilometrze. Podłoże asfaltowe, długość 17 km, przewyższenia 124 m.  Trudność średnia ze względu na podjazdy, trzeba się momentami troszkę pomęczyć. Trasa prowadzi bocznymi drogami z małym natężeniem ruchu, z wyjątkiem 2 km dość ruchliwej drogi w Przełomie Lubrzanki.

Trasę rozpoczynam w Masłowie Drugim na skrzyżowaniu ulic Krajobrazowej i Panoramicznej. Nazwy ulic bardzo adekwatne, bo jesteśmy na zboczach góry Wiśniówki i widoki możemy podziwiać już tutaj. Zaczynamy od razu od podjazdu od półkilometrowego podjazdu na Wiśniówkę, jednak nie na szczyt, a na wydłużony grzbiet góry. Już tutaj możemy podziwiać jedne z ładniejszych widoków Dolinę Wilkowską, za nią Pasmo Klonowskie, aż po Łysicę – najwyższy szczyt Łysogór i Gór Świętokrzyskich. Jesteśmy w najwyższym punkcie na trasie, na 400 m npm.

Teraz czeka nas coś mega extra – niemal 5 km zjazdu. Oczywiście również z widokami. Zjeżdżamy z Wiśniówki, za główną drogą skręcamy w prawo między zabudowania wsi Dolina Marczkowa i ziuuu w dół.

Przejeżdżając przez Dolinę Marczakową po lewej stronie widzimy góry Pasma Klonowskiego: Barcza, Czostek, Bukowa Góra.

Tuż za końcem wsi Dolina Marczakowa, skręcamy w lewo, i znów w dół. Za główną drogą dojeżdżamy do Brzezinek. Jesteśmy w dolinie rzeki Lubrzanki. Siłą rozpędu przejeżdżamy całą wieś. Tu kończy się 5 km luz. Na skrzyżowniu przy cmentarzu w prawo pod górkę. Rozpoczynamy podjazd w kierunku Mąchocic -Scholasterii położonych na zboczach góry Dąbrówki, najdalej na wschód wysunięte wzniesienie Pasma Masłowskiego.

Na tym podjeździe warto się zatrzymać o popatrzeć na góry. Ponownie jak na dłoni Dolina Wilkowska, część Pasma Klonowskiego i Łysica.

Podjeżdżamy do zabudowań wsi Mąchocice Scholasteria. Za główną drogą w lewo przez całą wieś. Tendencja zjazdowa utrzymuje się aż do końca Mąchocic. Ostatni zjazd z widokiem na Łysicę.

Na skrzyżowaniu w prawo. Tu UWAGA! Włączmy się w ruchliwą drogę Kielce-Ciekoty-Św. Katarzna. Duży ruch wynagrodzi nam piękne okoliczności przyrody – Przełom Lubrzanki, o którym przeczytacie tutaj. To wyjątkowe miejsce, piękne o każdej porze roku. Tutejszą dolinkę odwiedzam bardzo często, lubię posłuchać jak szumi Lubrzanka. Pomimo sąsiedztwa ruchliwej drogi nad brzegami rzeki jest przyjemnie i zapomina się o cywilizacji.

Wyjazd z Przełomu Lubrzanki to lekki podjazd, tuż za tablicą informującą, że jesteśmy w Mąchocicach skręcamy w prawo. Czeka nas kolejny podjazd. Jak to mówią bilans musi wyjść na zero. Mieliśmy 5 km zjazd, teraz czeka nas 5 km pod górę. Zboczami Klonówki. Całą ulicę Podklónówka w Masłowie. Jak sama nazwa wskazuje jedziemy drogą położoną u stóp wydłużonego grzbietu Klonówki, który towarzyszy nam po prawej stronie. Mniej więcej w połowie ulicy Podklownówka jest parking, na którym zatrzymują się pasjonaci paralotniarstwa. Pobliska polana na Klonówce to miejsce ich startów.

Po lewej rozległe widoki na Nieckę Łagowską położoną na południe od pasma Masłowskiego i podkieleckie pasma górskie: Brzechowskie, Daleszyckie i kieleckie Pasmo Dymńskie i Wzgórza Szydłówkowskie.

Na końcu ulicy Podklonowskiej, na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, pod górę. To ostatni etap podjazdu zboczami Klonówki. Ponownie jesteśmy na niemal 400 m npm. Po prawej Klonówka, po lewej rozległe widoki. Najbliżej góra Domaniówka, należąca do Pasma Masłowskiego, którym się poruszamy. Widać także Wiśniówkę, pierwszą górę, którą na tej trasie pokonywaliśmy.

Kawałeczek zjazdu do najbliższego skrzyżowania, tu w lewo. Tu już prosta droga do miejsca startu.

Trasa Wokół wschodniej części Pasma Masłowskiego to propozycja dla każdego i dla każdego rodzaju roweru. Dodatkową atrakcją może być wizyta w Ciekotach. Trasa ta jest dobrym wyborem kiedy w terenie jest mokro.

Zapis trasy, kliknij w napis traseo.

Posted in Masłowskie, Trasy, Trasy Widokowe and tagged , .